søndag den 8. december 2013

Sundere december: dessert!

Protein fluff!

Oh yes, man kan ikke være en sundhedsblogger med respekt for sig selv uden at have en opskrift på proteinfluff. Jeg må indrømme jeg var utrolig skeptisk da jeg i sin tid læse om Kira Eggers vej til bodybuilderscenen og hvordan hun nød en af sine eneste desserter i den periode: proteinfluff. Æggehvider i fryseren? Virkelig?

Men jeg blev klogere da jeg selv prøvede - det er virkelig lækkert! Nej, det smager ikke ligesom is og jeg ville også altid hellere selv vælge en "rigtig" is, men det er ikke altid jeg har lyst til de mange kalorier som flødeis giver. Derfor er det lækkert med hurtige og nemme alternativer som stadig smager godt. Så er der også plads til en mere traditionel dessert en anden gang ;)

Min udgave af blåbær protein fluff

  • 2 æggehvider der piskes indtil de er stive
  • Et par dråber mandel og vanilje essens der forsigtet tilsættes den stive masse
  • Et par dråber Stevia eller sødemiddel (pas på med at komme for meget i, så smager det meget kunstigt)
  • Du kan også blande lidt vaniljeproteinpulver eller andre frosne frugter i, alt efter hvad du foretrækker
Hele massen kommes i fryseren 20-25 min og piskes derefter hurtigt igennem igen, så den får en mere cremet konsistent. En håndfuld frosne blåbær der har fået et opkog inden de vendes i massen og den er nu klar til indtagelse!

Hvis du synes det her virker for underligt eller du har prøvet det og ikke bryder dig om det, så kan du prøve min version af sund snickers is i stedet for!


2 kommentarer:

  1. Ej hvor lyder der bare simpelt! Det må prøves :D

    Skal det piskes lige inden man skal servere det? eller kan man piske det sammen,sætte det i fryseren, tage det ud efter 20-25 min. piske det igen også tilbage i fryseren og servere det når man skal bruge det? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg bestemt du skal prøve :D

      Du kan sagtens piske det først, stille det i fryseren indtil du skal bruge det og så tage det ud måske en ca. 10 min inden du skal servere det og lige piske det igennem der endnu en gang. Jeg vil anbefale at du sætter den "rene" æggehvide, sødemiddel og essens masse i fryseren og først tilføjer de frosne bær du ønsker lige inden servering :)

      Held og lykke med det :D

      Slet