lørdag den 7. december 2013

Rodfrugter på 3 måder

Vintergrøntsager under kærlig behandling

Her i den danske vinter må vi tygge os igennem kilovis af rodfrugter mens vi drømmer om saftige tomater, smagfulde agurker og friske krydderurter. Men intet er jo så skidt at det ikke er godt for noget!
Her er mine bud på variationer med de gode gamle vinter grøntsager; rødbedde, knoldselleri og gulerod. Jeg har flere idéer der skal afprøves hen over vinteren, men vi starter med de lidt mere klassiske.


Klassikeren

Du har dine lækre rodfrugter. Dem skræller du og skærer i tykke skiver som du enten dypper i lidt æggehvide eller pensler med olivenolie. På den måde hænger krydderierne bedre fast. Du kan krydre med lige præcis det hvad du kan li, jeg plejer at bruge urtesalt, peber, timian og chilliflager. De skal bages ca. 30-35 min alt efter hvor tykke de er.

Hurtigt og nemt tilbehør til aftensmaden!

Rodfrugte chips

Min kæreste gik i køkkenet en aften og var kreativ med en skarp kniv. Han skar et halvt knoldselleri, plus en squash, i papirstynde strimler og penslede med olivenolie. Skiverne fik lov til at suge krydderier (salt, peber, chilli, oregano og pabrika) i ca. 5 min og blev derefter lagt på en tør pande ved meget høj varme. Her fik de lige et par minutter på hver side og blev derefter afkølet. En hurtig, effektiv og lækker måde at servere sprøde rodfrugter!

Sprød salat med rå rødbedde

Den sidste omgang med rodfrugter laves med rå rødbedde. Det sviner en smule i køkkenet, men smagen og sprødheden er klart de lyserøde pletter værd!
Du skal bruge: et halvt brocolli hoved, edemamebønner, en håndfuld solsikkekerner og 2-3 små rødbedder.
Brocollien snittes fint og hældes over med kogende vand i et par minutter. Edemame bønnerne skal ligeledes bare overhældes med kogende vand. Imens de står kan du skrælle og rive dine rødbedder. De skal helst rives på den grove variant på rivejernet.

Til sidst samles det hele og drysses over med lidt letristede solsikkerkerner. Hele salaten tager max 10 min at lave og smager fantastisk. Du kan evt. blande det med lidt salt og peber :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar