søndag den 15. december 2013

Sund på farten; mad i Bruxelles

Kan man spise sundt på farten?

Jeg var så heldig at være på en studierelateret tur i sidste uge til Bruxelles. Det bød på nogle udfordringer i forhold til maden, da jeg gerne tager en øl (eller 4) om aftenen og også gerne nyder et godt stykke belgisk chokolade, men ikke vil gå på kompromis med kvaliteten af den mad jeg spiser til hovedmåltider. 

Nogle vælger at holde deres sunde livsstil 100% på ferie og andre vælger at gå "all in" på det usunde de få dage de er afsted, men jeg har valgt min måde at prioritere på og den virker rigtig fint for mig. Jeg følte bestemt ikke jeg gik glip af noget, jeg fik nydt det jeg skulle nyde og jeg fik samtidig givet min krop noget næring undervejs. Det har naturligvis ikke ligefrem gjort at formen er stenhård, jeg kan sagtens se på maven at den er lidt blødere efter en uge med mindre struktur, men det er også ok. Det var en rigtig god tur!

Spis på Exki!

Skal i nogensinde til Bruxelles og mangler i sunde alternativer på farten, så vil jeg slå et stort slag for den økologiske, til dels glutenfri og meget lækre kæde: Exki

Mine veninder og jeg var der pinligt mange gange, så det er godt de har forskellige butikker rundt i byen ;) Deres priser er ikke helt billige, men bestemt fair i forhold til kvaliteten af mad. De har et kæmpe udvalg af sandwich, forskellige salater med hver deres "dressing" i form af fx. knoldselleri og karry, de har mange proteintyper, lækre grøntsager og ikke bare den gode gamle: iceberg, agurk og majs kombination. Her får man rent faktisk noget for pengene!

Derudover har de et stort udvalg af tærter, lune retter og supper. Det er bare med at gå ombord!


Hvad med kage?

Den sidste dag i byen havde vi alle tømmermænd og trængte til noget der kunne dulme, forsøde og ikke mindst udfylde ventetiden til flyet afgik mod Danmark. Vi befandt os endnu engang på Exki (hvor der forresten også er fri WiFi) og der gik vi ombord i deres fantastiske kager! De er stort set alle glutenfri, men ikke sukkerfri.  De har bl.a. lækre bio brownies, små æblemuffins, frugttærter og cheesecake.


Min veninde og jeg valgte hhv. et stykke af deres melfri brownie og et stykke pecantærte med de lækreste nødder. Dertil en kop virkelig god te og en bar af deres 90% økologiske chokolade til flyveturen hjem. Det var det helt rigtige søde punktum på turen!


2 kommentarer:

  1. Jeg ville virkelig elske hvis vi havde sådan et stort udvalg af salater osv her i Danmark når man er på farten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville jeg helt sikkert også! Jeg var i Bruxelles 5 dage og besøgte nok ovenstående cafékæde 7 gange, næsten pinligt ;)

      Vi må presse på at der åbner flere sunde steder i Dk! Det ville lette foodprep! :D

      Slet