lørdag den 21. december 2013

Chokolade og bananmuffins med og uden sukker

Store bagedag til weekenden!

Nu hvor weekenden er godt i gang, så kan det være lækkert med hjemmebag. Jeg skal til min kærestes lillesøsters fødselsdag og har i den forbindelse lovet at bage lidt forskelligt og tage med.

Det blev til et helt bageprojekt, hvor der blev bagt to slags chokolademuffins; Oreo med sukker og banan og valnød uden mel/sukker. Det er lidt et projekt at bage forskellige slags kager og det kræver lidt forberedelse, men jeg elsker at have fryseren fyldt med hjemmebag til en travl hverdag.

Jeg skrev med bloggeren Simone om at være kreativ med få ingredienser i køkkenet og alligevel få nogle smagfulde sager ud af det. Vi må have tænkt det samme, for vi har begge lavet en version af banan/choko muffins i den sunde genre ;) Læs Simones bud på muffins HER.

Her er mit bud på lækre choko muffins, både en variant med og én uden sukker. Så kan du se hvilke du lader dig friste af og får lyst til at bage! :)

Opskrift på Oreo cupcakes

  • Bag en chokoladekage som du plejer. Jeg snød og brugte AMOs "shake and bake" chokolademix hvor der kun skal vand og olie i, da det bliver for dyrt at købe almindelige kageingredienser ind når jeg aldrig bruger dem. 
  • Fordel chokoladekagen i muffinsforme og knus en pakke Oreos. Nu kan du drysse Oreostykkerne ned i hver muffinform og med en ske sørge for at de er næsten dækket af dej
  • Bag i 30-35 min ved 180 grader varmluft
  • Lav evt denne lækre frosting: 1 pakke flormelis, 1 pakke smørreost neutral, 1 pakke blødt smør og 1 rulle knuste Oreos. Alle vil elske det!

Opskrift på sukker og glutenfri choko/banan muffins

  • Mos 2 modne bananer i en skål
  • Slå 2 æg ud i skålen
  • Tilføj 2 dl majsmel (eller boghvedemel)
  • Rør rundt og tilføj; 1 håndfuld finthakkede dadler, 1 håndfuld finthakkede valnødder og en smule kakaopulver og/eller finthakket 86% kakao chokolade, samt lidt sødemiddel.
  • Tilsæt en smule vand og 2 spsk. Fiberhusk
  • Lad dejen stå i ca. 5 min mens fibrene suger væsken. 
  • Fordel dejen i muffinsforme og bag 25-30 min ved 180 grader varmluft.


1 kommentar: