tirsdag den 3. december 2013

Forkølelse, julehygge og studiestress

Husk at hygge!

Hvis vi skal være helt ærlige er det danske efterår og vinter jo faktisk ikke særlig hyggeligt. Det er mørkt, det er koldt og stort set alle (inklusiv mig) er kronisk forkølede fra oktober til marts. Derfor mener jeg, at der skal hygges en tand ekstra i denne mørke tid! Det kan lyde helt banalt, men det er virkelig vigtigt at huske! Særligt fordi denne tid på året ofte varer længere end forår og sommermånederne har det med at gøre.


Jeg er slem til at have for meget om ørerne og det kan særligt mærkes i en måned hvor der skal købes gaver, der er flere sociale arrangementer og der er eksamener. Men det er også måneden hvor vinduerne lyses op af varme stearinlys, hvor man kan putte sig under tæppet på sofaen med god samvittighed og hvor man kan nyde varme drikke mens kulden raser udenfor.

Sundhed er nemlig, ifølge mig, ikke kun træning og kost. Sundhed er også at have fokus på om man har det godt. Får du set din familie venner, eller har du for travlt? Får du sovet nok? Husker du at passe på dig selv? Det er alt sammen meget nemt at sige, men langt sværere at efterleve. Jeg taler af erfaring!

Intet overskud? Skab overskud!

I perioder hvor kalenderen er proppet og hverdagen føles som en kamp op af rulletrapper der bare fortsætter i det uendelige, kan det være en god idé at trykke "pause".Det er min erfaring, at stress avler stress og ro avler ro. Derfor prøver jeg at finde små åndehuller i hverdagen hvor jeg tænder stearinlys, hører musik og i et par timer ikke er tilgængelig på hverken min telefon eller de sociale medier. Det er svært, men det hjælper når det lykkedes!

I går julehyggede min kæreste og jeg herhjemme med Michael Bublés julealbum, frugt, chokolade og fri fra alt andet udenfor. Efter min studietur til Bruxelles i sidste uge har jeg været i søvnunderskud og ikke helt på toppen. Det hjalp meget med en aften i sterinlysenes skær og jeg opfordrer alle til at gøre det samme: også som en del af "Sundere December!" :D


I morgen vil jeg skrive om at finde tid til træning i en travl hverdag. 

4 kommentarer:

  1. Jeg tror at du har helt ret. Jeg har ofte oplevet, at jeg er bliver hundesyg mellem jul og nytår, fordi jeg har været så presset op til jul - en masse deadlines. Så lige så snart der kommer fridage, hvor man pludselig har ro og tid til at mærke sig selv, så er det som om stress og sygdom pludselig indhenter én! Sådan lidt "Nu har du kørt mig max ud, så nu kommer regningen". Og det forsøger jeg virkelig også at lave om på. Sådan helt mindful-agtigt med at mærke sig selv, slappe af, frisk luft, gå nogle ture osv. Og så er december jo bare en hyggelig måned, man skal bare lige huske at stoppe op og mærke det! :D

    KH. Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Katrine, det er nogen gange vigtigt at minde hinanden om at det netop er helt okay at stoppe op, mærke efter og hygge. Mindfulness er vi nok mange der kunne lære lidt af at bruge i hverdagen, inkl mig selv ;)
      I dag har jeg brugt eftermiddagen på sofaen, jeg tror det må være den "regning" du skriver om. Men hellere så give kroppen ro og være frisk igen det hurtigere! Jeg håber du slipper for en december med sygdom :)

      Slet
  2. Jeg er allerede syg nu -så håber at jeg slipper når det bliver juleferie :)
    Bruger sygdommen på at lade batterierne op :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg endte også med at blive mere syg end jeg havde håbet, så jeg er med på din vogn nu: sygdommen må vendes til noget konstruktivt og der er ikke andet at gøre end give kroppen ro :)

      Go bedring Maya! :D

      Slet