fredag den 22. november 2013

Hvornår er man sund nok?

Jeg stillede i dette indlæg spørgsmålstegn ved om sundhed er den nye religion. En af dagene efter talte jeg med en veninde. Hun fortalte, at hun havde købt ind, men var i tvivl om hendes indkøb nu var "sunde nok". Det satte en masse tanker i gang hos mig. I mit indlæg skrev jeg til sidst, at jeg mener, at sundhed er personligt og må defineres af dig selv. Men hvordan skal man gøre det?



Hvad sundhed for dig?

Først og fremmest tror jeg, at det handler om at spørge sig selv; Hvilke mål har jeg og hvor langt er jeg villig til at ændre min hverdag for at nå dem?
Et sted derimellem kan du finde din egen tilpasning af hvad sundhed er for dig i din hverdag. Men der er ingen "quick fix" og ingen magisk pille. Der er valg og fravalg og det er helt individuelt hvor mange valg og hvor mange fravalg man er villig til at tage - ligesom det er individuelt hvilke værdier man vægter højest og hvornår man er gladest.




Min definition af sundhed for mig

For mig er sundhed en følelse. Det har intet at gøre med tallet på badevægten, min fedtprocent eller hvor mange kg brocoli jeg har spist i løbet af ugen. Det handler om hvordan jeg har det! Har jeg det godt indeni og udenpå, og har jeg spist kage i går? Eller har jeg ondt i maven og føler jeg mig sløv?  

Sundheden ligger ikke (for mig) nødvendigvis i næringsholdet af gårsdagens måltider. Som oftest trives min krop bedst med proteinrig, glutenfri mad med grønt, og med motion 3-4 gange om ugen, samt masser af søvn og tid til grin, hygge og afslapning. Men sådan er det ikke hver dag!






For mig kan sundhed også sagtens være at give slip på vanerne, spise slik til en film eller bare åbne køleskabet og tage det første der falder mig ind. Det giver en form for "frihed" som jeg tror er nødvendig - bare ind i mellem. Det handler ikke om den "rette" kost og motion, men om den rette kost og motion for DIG.

Hvilke tanker har du om sundhed og hvad du er villig til at vælge til - og fra? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar