torsdag den 21. november 2013

Godmorgen, morgenmad og DOMS

Dagens morgenmad

Jeg er ret så vild med morgenmad og ville ønske jeg gad stå og bage lækre proteinpandekager hver morgen, men er desværre  kun i weekenden at de er på min tallerken. I hverdagene laver jeg som oftest grød af enten glutenfri havregryn eller en glutenfri brødblanding med lidt frugt, nødder og et scoop proteinpulver hvis jeg har en lang dag foran mig eller skal træne senere på dagen. Har jeg ikke lyst til grød, så bliver det tit til en morgenmadsvariant med skyr og bær. Måske kan vi inspirere hinanden til mere spændende morgenmad? 


I dag fik jeg;
  • Ca. 100 gram skyr
  • En god portion Cheasy vanilje yoghurt henover
  • Ca 10 hasselnødder, der blev hakket
  • Et halvt æble i tern og en lille håndfuld blåbær fra frost (der havde fået kogende vand henover)
  • En håndfuld havregryn
  • Et scoop whey proteinpulver med chokolade/kokos smag
Og naturligvis en stor kop sort kaffe til, ellers er det ikke rigtig morgen ;)

Det vi alle elsker at hade - DOMS 

I går fik jeg jo (endelig) min røv ned i centeret og fik trænet bryst, ryg og biceps. Læs træningsprogrammet HER. Så i dag er jeg den heldige indehaver af en god gammeldags omgang DOMS. I perioder hvor jeg træner meget, så vænner jeg mig næsten til altid at være lidt øm, men det er som om jeg glemmer hvor øm man kan blive når jeg ikke har trænet så tungt eller så meget i bare en kort periode ;) Heldigvis betyder ømheden jo at træningen har virket, så det er gode tegn!

Er du nysgerrig på fysiologien bag DOMS? Læs den meget informative artikel fra Gymtalk HER.


5 kommentarer:

  1. Kanon ide med inspiration til hinanden!
    Min morgenmad er altid den samme - vaniljeskyr med en banan og 12 hakkede mandler. Jeg kunne super godt bruge nogle nye morgenmads ideer!
    Og synes da din her lyder meget interessant.

    Hvor køber du dit det scoop proteinpulver henne? har så tit støt på det rundt omkring, men kan ikke rigtig finde det :)

    SvarSlet
  2. Det er altid fedt at høre hvad andre gør, man ender jo ofte med at køre lidt i samme rille :) Det vil jeg huske og lave nogle indlæg med min morgenmad i løbet af ugen, jeg har mange variationer over grød, skyr og pandekager ;) Når du laver vaniljeskyr, er det så med essens eller pulver?

    Jeg har købt mit protinpulver lidt forskellige steder og prøvet forskellige mærker, men den jeg bedst kan li er Whey pulver fra Starnutrition med chokoladesmag købt på Bodystore. Den er sødet med stevia og smager derfor ikke så kunstigt som andre kan gøre :) Jeg har også hørt positivt om Gymnordics pulver, den har jeg tænkt mig at købe i næste uge!

    SvarSlet
  3. Jeg køber faktisk altid de små skyr hvor der er vanilje i :)

    Okay super - den side tror jeg lige jeg vil kigge på :)

    SvarSlet
  4. Tænkte jeg lige ville smide den her istedet for privat, da det jo er meget passende med din blog! :) Men siden sidste weekend besøg har jeg faktisk spist det morgenmad - skyr, youghurt, the og knækbrød! Og det er så fint! For jeg har endnu ikke fået kvalme, vågner op med en kæmpe appetit og det er ikke uoverskueligt at spise! Eksperimenterer dog stadig med hvor mange mængder skyr jeg skal tage, at bedømme mængder er not my thing! Men er super glad for det. Og elsker elsker theen, som jeg faktisk tror gør en forskel, og at jeg ikke skal have sukker eller honning i er altså et plus for sådan en sukkergris som mig :)
    yay herfra! - og fed timing at jeg fik styr på morgenmad til det nye job!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det godt at du er begyndt at spise mere morgenmad! Jeg er super glad for at du fik prøvet lidt forskelligt af og at du kunne li det! Det gælder jo netop om at finde det hvad man kan li, hvad man kan overskue at lave på en travl morgen og som giver kroppen god energi. Prøv dig frem med skyr, jeg synes at ca 150 gram er godt til morgenad, så ca. en tredjedel af en dut på 500 gram. Men det er meget ca mål og jeg plejer bare at hælde op. Men prøv dig frem og mærk efter hvor sulten du er efter hvor meget du spiser.

      Og endnu mere yay at du kan skære ned på honning/sukker bare ved at prøve en ny te, det er jo vildt fedt! Lakridste er det bedste :D

      Slet