fredag den 24. januar 2014

Hellere selvglad end selvhad (stop fattalk!)

Er vi bange for at rose os selv?

I en verden af træning og kost er der meget fokus på kroppen. Er den muskuløs nok? Er den lean nok? Er den symmetrisk nok? Når hverdagen drejer sig om kroppen, hvordan følger dit hoved så med? Sidste gang du stod foran spejlet og fik øjenkontakt med dig selv. Hvilke ord og tanker kørte igennem dit hoved? Fik du øje på dine søde smilehuller og glimt i øjet, eller den delle på maven du har hadet siden dine teenageår?

I dag er min fødselsdag og jeg vil i den anledning gerne slå et slag for kampen imod "fattalk".
Jeg har læst et utrolig velskrevet indlæg hos proteinopskrifter.dk. Det handler om fænomenet "fattalk", hvor kvinder taler grimt til sig selv om deres kroppe. Morten mener især, at det er kvinder og ikke mænd som er slemme til at være hårde ved sig selv. Det er naturligvis ikke kun en kvindeting, men jeg tror også, at vi kvinder er mere selvkritiske end mænd.

Tænk over det: hvor mange gange om dagen taler du grimt til dig selv? Og hvor kommer de grimme ord fra?



Jeg har selv været utrolig slem til at tale rigtig grimt til mig selv og min krop, men det er noget jeg meget bevidst arbejder med nu. Det er vigtigt for mig at anerkende det hårde arbejde jeg lægger i min træning. Jeg er stolt af at være kommet så langt efter mine operationer og jeg er stolt af at have sat mig et mål med bikinifitness 2015. Det betyder dog ikke at jeg vil hade min krop indtil den er i "perfekt" form om halvandet år - langt fra!  Livet er en proces og rejsen er lang - alt ikke behøver være perfekt for at være godt nok.



"Jeg er jo også lidt for tyk, lidt for grim, lidt for..."

Jeg tror en del af problemet ligger i, at kvinder forbinder deres kropslige image med deres personlige værdi. Du har som kvinde fejlet som menneske (ekstremt sat) hvis du "falder i" med chokolade og ikke kunne "tage dig sammen" til at tabe de 5 kg. Det lader i højere grad til at mænd distancerer deres personlige værdi fra deres kroppe, så hvis de tager et par kg på, er det kroppen der har taget på, men ikke dem som mennesker. Det er naturligvis at forsimple et kompleks problem, og mange mænd har sikkert også tanker i retning af selvhad. Det er, uanset køn, et stort problem når menneskelig værdi og selvværd kobles til hvordan kroppen ser ud!

Min veninde sendte mig i går dette billede og jeg synes det er fantastisk:


Jeg tror, at mange kvinder er bange for at blive opfattet som selvglade, frembrusende og andre negative ord hvis de er "for glade for sig selv" og ikke er med i klubben om at sige, at lårene da er for tykke, og maven deller. Tænk nu hvis de andre kvinder i gruppen troede man var glad for sig selv!
Det er trygt og sikkert at være som de andre. Vi skulle jo nødigt stikke næsen for langt frem, vel? ;)

Det er slut nu! Uanset om du vil tabe dig, tage på, øge din muskelmasse eller bare beholde den form du har nu, så brug et par minutter hver dag på at rose den krop du sidder med LIGE NU!
Jeg snakker pænt til mig selv, jeg er stolt af mig selv og jeg opfordrer alle (kvinder som mænd) til at gøre det samme! #stopfattalk #hellereselvgladendselvhad




Ingen kommentarer:

Send en kommentar