søndag den 5. januar 2014

Friske forårsruller hverdagsstyle!

Det behøver ikke være besværligt for at være lækkert..

I går var sådan en dag hvor der var 1000 mennesker i Kvickly på samme tid som mig, hvor alle skulle have lige præcis det jeg skulle have og lige netop den kø jeg stod i var den mest langsomme af dem alle. Lyder det bekendt? Det er jo ikke de små ting der forsinker hverdagen og de betyder heller ikke noget i det store hele, nogle gange er humøret bare ikke til at handle kl. 16 og det tror jeg vi alle kender ;)

Jeg valgte at droppe træningen fordi min krop og energi bare ikke var til det. Som jeg skrev i går; "skal du give dig selv et spark bagi eller et knus og en lur på sofaen?" Jeg tror, at vi især kender os selv godt nok til at vide hvornår vi skal hvad.
Derfor var jeg ikke frisk på en top avanceret aftensmad, men endte alligevel med at lave noget sundt, frisk og lækkert. Du kender sikkert friske forårsruller fra det asiatisk inspirerede køkken med en smagsprofil i retning af chili, lime, soya, hvidløg og måske med en peanutbutter sauce. Har du ikke alle de ting derhjemme, så behøver du ikke skrotte idéen om at få forårsuller den aften, de kan nemlig laves i mange versioner!

Det hyggelige ved friske forårsruller er, at det kan laves hurtigt og man er sammen om maden på en anden måde end normalt.Jeg har købt en pakke rispapir hos en grønthandler. De er billige, glutenfri og én pakke holder meget længe.


Opskrift på friske foråsruller ala mig:


Fyldet kan være præcis hvad du ønsker. Min kæreste og jeg lavede;
  • 2 kyllingebryst i skiver (stegt)
  • 1 pakke store rejer
  • 2 bladselleri fint snittet, bare råt
  • 1 revet gulerod
  • 1 avocado i tynde skiver
  • 1 hjertesalat i tynde strimler

Husk at have et fad med vand inde på bordet som du kan gøre hvert rispapir vådt med i ca. 10 sek. inden du forsigtigt tager det op på din tallerken og fylder med de gode sager!


Dip/dressing med hytteost

Du kan lave en klassisk peanutbuttersauce i en gryde af 2-3 spsk peanutbutter, lidt chilli krydderi, en lille dåse kokosmælk og ca. 1 spsk soyasauce. 

Du kan også lave en friskere dip af 2-3 dl hyttest, en håndfuld frisk persille, lidt lime eller citron, salt/peber og eventuelt lidt skyr hvis du foretrækker den mere flydende og "dressing" agtig.



Bon appetit! :D

6 kommentarer:

  1. Ej hvor sjovt at lige her til formiddag været ude og købe rispapir til
    Min frokost hele ugen med blandt andet andebryst

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor pudsigt. Så har vi lige tænkt det samme! Jeg håber dine frokostruller blev mega gode :D

      Slet
  2. Første gang jeg fik sådan nogle forårsruller var hos min veninde, jeg var helt oppe og køre over det lave kalorieindhold og fornemmelsen i maven i forhold til de klassiske madpandekager....
    jeg ville derfor lave dem selv , og det var bare en kæmpe fiasko - både min veninde og jeg synes det var som at sidde og tygge i et kondom - ja undskyld! :-P Vi kunne slet ikke få det ned, og jeg har ikke rørt det siden... Hver gang jeg ser billeder af dem kan jeg ikke tænke på andet end den oplevelse!
    Jeg har en hel pakke i skabet, og jeg tror ikke at de nogensinde bliver brugt!
    Har du nogen erfaring med at stege dem/bage dem? Altså så måske komme 2-3 stykker papir på hver?
    Undskyld min underlige kommentar :) :)
    Hilsen Maya.
    www.mayadroem.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, det var altså også min oplevelse af dem de første par gange jeg prøvede dem! Og bare rolig, kondom tanken var i bestemt heller ikke alene om at have ;)

      Min løsning har været kun at lægge dem i vand max 10 sekunder, tage dem forsigtigt op uden at røre for meget ved dem, lægge dem fladt på en stor tallerken og så ikke fylde for meget fyld i af gangen. Mine bliver stadig langt fra så pæne som når jeg får dem udefra, men jeg er blevet bedre til at rulle dem stramt, fylde mindre i og så kunne nyde dem uden det splatter ud over det hele :D

      Jeg har faktisk et dessert projekt i tankerne med de sidste i pakken. Leger med idéen om at bage nogle sødere lækkerier ind i dem, mon ikke det ville være godt?
      Hvis du skal give dig i kast med at bage dem, så skal de alligevel gøres våde, fyldes og rulles inden du kan bare dem. I så fald ville jeg ikke bage dem mere end 10 min og hele tiden holde øje med dem, for det er jo sart dej :)

      Slet
  3. Jeg købte sådanne rispapir for længe siden, men har aldrig fået dem brugt. tak for inspiration :-)

    Hilsen Nana
    www.nana-regalah.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt at kunne inspirere, det var så lidt søde Nana :D

      Slet